«Генеративний штучний інтелект і освіта: можливості та виклики» – лекція професора Майка ШАРПЛЗА
12 грудня 2024 року викладачі і студенти факультету менеджменту прослухали другу лекцію, присвячену інтеграції штучного інтелекту в освіту, яка була організована Національним університетом фізичного виховання і спорту України.
Модерував зустріч в.о. ректора, проректор з науково-педагогічної роботи та стратегічного розвитку НУФВСУ Олександр ПИЖОВ. На вебінарі була присутня багаточисельна аудиторія викладачів і студентів – понад 4000 слухачів із 8000 зареєстрованих учасників.
Лекція на тему: «Генеративний штучний інтелект і освіта: можливості та виклики» («Generative AI and Education: Opportunities and Issues») була цікава і захоплююча, насичена прикладами і багатим фаховим досвідом застосування штучного інтелекту у освітній і науковій діяльності спікера – професора Майка Шарплза. Організатори подбали про синхронний переклад українською мовою із англійської, що дозволило долучитись до лекції широкій аудиторії слухачів.
Спікером вебінару був професор Майк Шарплз (Mike Sharples), доктор філософії з штучного інтелекту, магістр обчислювальної техніки, почесний професор Інституту освіти Відкритого університету, Великобританія (Emeritus Professor at Institute of Education, The Open University, UK).
Під час зустрічі професор Шарплз розповів, як штучний інтелект тренується, розвивається і навчається; як працює із текстом, зображенням, мультимедіа. Особливу увагу було приділено генеративному ШІ і його вихованню; вивченню практики університетів різних країн у використанні програмного забезпечення для виявлення ШІ у наукових і студентських роботах.
Цікаво було послухати про політику університетів щодо використання ШІ в освітній діяльності викладачами і студентами: в окремих країнах університетська політика пов'язана із повною забороною використання в освітньому процесі ШІ, тоді як в інших країнах це дозволяють. Проте більшість – розробляють принципи використання ШІ в освіті, серед них, наприклад, адаптація завдань, розширення їх автентичності та самостійності виконання, використання різного роду проектів, оцінювання студентів у ході виконання завдань, а не за кінцевим результатом, зменшення ваги в оцінці теоретичного матеріалу, навчання студентів відповідального використання інструментів і можливостей ШІ.
Значна частина лекції була присвячена практичному досвіду використання ШІ у вищій освіті; як генеративний ШІ, зокрема ChatGPT, змінює освіту, виконуючи завдання від написання есе до створення планів занять і ведення діалогів; як розпізнати роботи, створені ШІ, яку політику варто розробити для його використання в освіті, а також програми «ШІ-грамотності» для викладачів і студентів.
Особливо зацікавили викладацьку аудиторію можливості ШІ у викладанні й оцінюванні, зокрема такі моделі як «Двигун можливостей», «Опонент Сократа», «Співрозробник» і «Динамічний оцінювач». Студентам сподобались можливості ШІ виступати учителем і наставником, опонентом під час дискусії, генератором ідей для мозкового штурму.
Серед рекомендацій із використання ШІ в освіті професор Шарплз відзначає необхідність університетам формувати чітку політику відповідального і доброчесного використання, визначаючи цілі і завдання та допустимі рамки. Базисом його застосування в освітній діяльності має стати навчання ШІ-грамотності як студентів, так і викладачів.
Цікава зустріч закінчилася складними і неоднозначними запитаннями: Які проблеми і руйнівні наслідки виникають від використання ШІ в контексті сучасної вищої освіти та як на них реагувати? Чи замінить штучний інтелект викладача і чи зруйнує університетську освіту?Як законодавчо врегулювати авторські права на матеріали, згенеровані ШІ та на ті, на основі яких він навчається? Як досягти інформаційної безпеки використання ШІ в умовах онлайн-агресії з боку росії? Проблеми розробки мовних моделей штучного інтелекту із національною надбудовою.
Підсумовуючи, професор зазначив, що ШІ має бути підтримкою у навчанні і допоміжним засобом, а не замінником відповідального навчання. Для цього важливо шукати нові підходи до оцінювання студентів не на основі суто знань, а на основі активної участі в реалізації проектів.
Дякуємо за цікаву зустріч професору Майку Шарплзу і організаторам та розраховуємо в майбутньому долучатися до таких проектів, які посилюють увагу до освітньої діяльності і розширюють її межі й можливості.